tiistai 19. toukokuuta 2009

Terveyskeskus, asiakkaita vai virkailijoita varten?

Vierailin tänään paikallisessa terveyskeskuksessa Leppävaarassa. Asia oli yksinkertainen ja rutiininomainen, eli reseptin uusiminen. Leppävaaran terveyskeskus on jaettu kolmeen soluun asiakkaan asuinalueen mukaan. Nyt kesällä näitä soluja on vain kaksi.

Jokaista solua hallinnoidaan solutoimistosta, johon ilmoittaudutaan. Jokaisen solutoimiston ovelta löytyy myös postilaatikko, johon uusittavat reseptit voi pudottaa.

Vierailen terveyskeskuksessa hyvin harvoin, joten en ollut kovinkaan varma siitä, että onko resepti menossa oikeaan laatikkoon, joten varmistin asian kyseisestä solutoimistosta. Toimiston tyttö kysyi hoitavan lääkärin nimeä ja kun kerroin sen hänelle, niin vastaus oli, että kyllä varmaan.

Mikä järki on pitää tuollaista solujärjestelmää yllä, jos se ei palvele ketään? Edes työntekijät eivät ole varmoja, että meneekö resepti nyt oikeaan osoitteeseen. Asioita yksinkertaistaisi huomattavasti jos terveyskeskuksessa olisi tasan yksi laatikko, johon reseptejä voisi laittaa.

Ei vain pysty käsittämään!

Ei kommentteja: